Tintoretto

Tintoretto

By on 14 stycznia 2019

Tintoretto Jacopo – Narcyz. Ramę do tego obrazu wykonano w naszej pracowni.

Zaproponowaliśmy oprawę wzorowaną na pochodzących z XVI wieku ramach weneckich typu pastiglia. Muzeum podjęło temat i po konsultacjach ponad dwa miesiące temu rozpoczęły się prace. Ramę wykonał zespół firmy Ramy-Domański; Ludomir Domański, Iwona Zając i Julia Polecińska-Ring przy współpracy ze znakomitym stolarzem Szymonem Kuklą. Rama jest zrobiona z drewna czereśniowego, ornamenty z ciasta ramiarskiego, złocenia mieszane; złoto płatkowe i płatki metalu mocno patynowane. Mam nadzieję że całość będzie się podobać a mistrz Tintoretto, gdziekolwiek teraz przebywa, uśmiechnie się
Na zdjęciach; obiecane spotkanie ramy z obrazem w pracowni Muzeum Narodowego i fotki z otwarcia; Dyrektor Piotr Oszczanowski opowiada o obrazie i na końcu pani konserwator Karolina Furykiewicz z autorem tej notatki. #Tintoretto #Pastiglia #Ramy-Domanski #ORamach #PictureFrames #Bilderrahmen

Rama do obrazu, koniec prac

By on 12 stycznia 2019

Tajemnicza biała rama z poprzedniego artykułu została pozłocona, mocno pobrudzona-spatynowana i jeszcze w końcu starego roku spotkała się z obrazem. Spotkanie było raczej udane ale relacja dopiero w następnym wpisie. #Ramy #OprawaObrazu #Tintoretto #PictureFrames #Bilderrahmen

Rama do obrazu, początek

By on 12 stycznia 2019

Ramę z czereśniowego drewna wykonał stolarz Szymon Kukla. Po konsultacjach powstały modele ornamentów i formy. Wzorem dla profilu ramy i układu ornamentów były weneckie ramy z XVI wieku. Potem ornamenty zostały wygniecione z masy ramiarskiej i naklejone na drewnie. Wykonaliśmy gruntowanie, kitowanie i szlifowanie. Tak zakończył się pierwszy etap, nazywany „białą robotą” Do spotkania z obrazem coraz bliżej. #Ramy #OprawaObrazu #Tintoretto #Ramy-Domanski #PictureFrames #Bilderrahmen

O oprawach 2

By on 8 stycznia 2019

Dawne litografie o tematyce religijnej posiadają niewatpliwy urok. Często to jedyne pamiątki po naszych dziadkach. Ich wartość sentymentalna jest trudna do przecenienia. Oprawiano je czasem podobnie jak ikony w oprawę skrzynkową, gdzię obraz i ramką są przykryte szybą. Chroni ona sam papierowy obraz i złocone ornamenty przed zabrudzeniem i zniszczeniem. Szczególnie dzisiaj kiedy możemy zastosować w oprawie szybę antyrefleksyją z filtrem UV.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

O ramach 3

By on 20 grudnia 2018

Rosyjskie ramy do ikon nazywane „kiot”, „kiwot” to osobny rozdział. Ta rzeźbiona w drewnie, złocona złotem płatkowym pochodzi z XIX wieku. Ramy takie zamykano w drewnianej skrzynce zakrytej drzwiczkami z szybą. Taka skrzynkowa oprawa chroniła doskonale ikonę oraz ramę.

Nawet jeżeli trafi się kiwot zniszczony z mocno przetartym złoceniem i pozbawiony swojej skrzynki, to dalej może być piękną oprawą dla wielu obrazów lub fotografii. #ORamach #RamyDomanski #PictureFrames

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

O ramach 2

By on 18 listopada 2018

Oprawa obrazu Zbigniewa Jarka to duża przyjemność. Ta martwa natura była niezwykle piękna. Skojarzenia filiżanką herbaty i miłą lekturą nasuwają się same. Dodatkowo jeszcze te dominujące, pełne jesiennego słońca owoce i liście jarzębiny.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zastosowaliśmy ramę nawiązującą stylem do czasów Ludwika XV, jednocześnie oddalając ją od obrazu tak, by zwoje ornamentów nie przeszkadzały w jego kontemplacji. #Oramach #Ramy #Oprawy #FabrykaRam

Ramy-Domański

By on 28 października 2018

O ramach 1

Ta urocza rama do portretu pięknej góralki autorstwa Stanisława Górskiego trafiła do nas do konserwacji. Ozdobiona narożnikami i środkami rama (corner and centre frame) jest najprawdopodobniej dziełem jakiegoś anonimowego ramiarza z Małopolski. Bardzo oszczędne złocenia, tylko na wygiętych wężykach ramiarz użył płatków złota. Resztę pozłocił proszkiem brązu, kiedyś złotym, dzisiaj spasywowanym do koloru starego brązowego odlewu. Takie ramy były wykonywane w XIX i XX wieku między innymi w Krakowie i we Lwowie. Pisałem o nich kiedyś artykuł do gazety, „Ludwik Filip z Małej Polski”. (Dzisiaj do przeczytania: http://ramy.com.pl/blog/ludwik-filip-z-malej-polski/). Na skutek nieprawidłowej oprawy część pasteli pozostała na mającej chronić obraz szybie. Obrazy malowane pastelami nie powinny dotykać szyby.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA